ТестиСкандал навколо Facebook: хто і навіщо зібрав дані 50 мільйонів користувачів і чи будуть українські політики брати до уваги цю модель?

Найпопулярніші записи

В компанії Facebook стався найбільший витік данних в історії. За допомогою цих даних Трамп став президентом Америки, а британці вийшли із Європейського Союзу. Як це відбулось, хто винен і що буде далі і як українські кандидати в президенти зможуть використати досвід Трампа на батьківщині?

Що сталось?

The New York Times і The Guardian тривалий час розслідували втручання Facebook у вибори президента США та Brexit через маніпуляції інформацією. 17 березня вони представили результати.

Обидва видання спираються на свідчення колишнього співробітника Cambridge Analytica, фахівця з аналізу даних Крістофера Вайлі, який, зокрема, працював з передвиборчим штабом Дональда Трампа в 2016 році.

За словами фахівця, ще в 2014 році Cambridge Analytica використовувала особисті дані понад 50 млн користувачів Facebook, що важливо отримані без їхнього дозволу. Дані були використані для розробки програми, яка дозволила створювати точні портрети американських виборців і за допомогою політичної реклами маніпулювати їхньою думкою. Якщо грубо ледь не кожна реклама була створена під індивідуальне світосприйняття користувача. Ніхто не залишався байдужим до політика.

“Ми використовували Facebook, щоб зібрати дані мільйонів профілів користувачів. І ми побудували моделі для того, щоб використовувати те, що нам стало про них відомо, щоб звернутися до їх внутрішніх демонів”, — заявив він виданню The Guardian.

В кінці 2016 року швейцарський журнал Das Magazin вже публікував розслідування про те, що саме технології таргетованої реклами в мережі Facebook вплинули на підсумки виборів в США і референдуму про вихід Великобританії з ЄС.

За даними видання, Cambridge Analytica закуповувала персональні дані з усіх можливих джерел — кадастрових списків, бонусних програм, телефонних довідників, клубних карт, газетних підписок та навіть медичних карток.

Після цього CA поєднувала ці дані зі списками зареєстрованих прихильників партій і списками лайків та репостів в Facebook, будуючи таким чином особистий профіль кожного користувача.

“З цифрових даних раптом виникають люди зі страхами, прагненнями та інтересами — і з адресами проживання”, — йдеться в Das Magazin. Саме це використовувала Cambridge Analytica.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “ВАС ВИДАДУТЬ ЛАЙКИ ТА СМАЙЛИКИ

У липні 2016 року волонтери кампанії Трампа отримали додаток, який підказував політичні уподобання і особистісні типи жителів того чи іншого будинку. Таким чином, вони могли будувати свою агітаційну розмову, виходячи з цих даних, маніпулюючи при цьому думкою співрозмовників. Потужний інструмент для будь-якого кандидата, погодьтеся.

Зворотну реакцію волонтери також записували в цей додаток, який відправляв дані в аналітичний центр Cambridge Analytica, який не покладаючи рук оновлював портрети доходячи до максимально наближеного.

Потім в дію вступав Facebook і таргетована реклама, а точніше — мікротаргентинг, орієнтований на дуже вузькі групи користувачів.

Як відомо, три чверті рекламного бюджету передвиборчої компанії Трамп вклав саме в цифрову сферу, таким чином перетворивши соцмережу на досконалу зброю і кращого помічника на виборах.

Після цього Cambridge Analytica також допомагала проводити агітаційні кампанії перед британським референдумом про вихід з ЄС. Технології CA збирали інформацію про британців в соцмережах і розсилали спеціальні рекламні повідомлень, які агітували за вихід Британії з ЄС.

ПОЧАТОК КІНЦЯ

Все почалось з додатку “thisisyourdigitallife” —  створеного нібито для дослідницьких цілей і дослідження психологічних портретів користувачів, який отримував дані по API.

Створив його російсько-американський академік, доцент Санкт-Петербурзького університету Олександр Коган.

За весь час до нього доєдналися понад 270 тисяч осіб. При цьому кожен користувач давав згоду на обробку не лише своїх персональних даних, зазначених на Facebook, але й даних користувачів зі списку друзів.  За інформацією NYT, в сумі Коган отримав відомости приблизно з 50 мільйонів профілів. Cам Коган збирав інформацію легально, з дозволу Facebook та згідно з його правилами.

Потім він передав дані третім особам — компаніям Eunoia Technologies і Cambridge Analytica — а от подібна передача вже виходила за межі дозволеного соцмережею.

Як стало відомо, Коган також отримував гранти від російського уряду на вивчення емоційних стану користувачів Facebook. Тому, ймовірно, ці дані могли опинитися і в руках сусідньої держави.

Дізнавшись про це, Facebook вимагала видалити додаток і знищити всю інформацію про користувачів.

Професор і компанії, до яких ця інформація потрапила, заявили про знищення даних. Однак, як йдеться в розслідуванні, копії й досі можна знайти навіть у відкритому доступі в інтернеті.

Крістофер Вайлі заявив, що Facebook не перевірив, чи справді дані були видалені.

Зазначається, що протягом останніх трьох років Facebook було відомо, що отримана інформація продовжує використовуватись CA, однак предтавники соцмережі нічого не зробили, щоб убезпечити своїх користувачів від використання інформації про них.

В березні 2018 року Facebook ніби-то “дізналася”, що дані все ж не були видалені.

Після цього компанія у своєму блозі повідомила про блокування роботи профілів Когана і компаній в соцмережі. Також у Facebook зауважили, що за необхідності будуть судитися з компаніями, щоб залучити їх до відповідальності та підзвітності за будь-яке порушення правил соціальної мережі.

Cambridge Analytica після звернення Facebook, ще раз публічно заявила, що позбулася даних користувачів соцмережі.

Незважаючи на те, що Facebook офіційно відхрестився від діяльності Cambridge Analytica, в США прокурори кількох штатів все одно заявили про те, що відкривають провадження проти Cambridge Analytica, керівництва Facebook та особисто Марка Цукерберга.

Сам Цукерберг ситуацію поки що не прокоментував. Однак, NYT повідомила про звільнення директора з інформаційної безпеки Facebook Алекса Стамоса

Що взагалі таке ця Cambridge Analityca?

Як зазначається на сайті самої компанії, Cambridge Analytica займається впливом на поведінку користувачів в соціальні мережах. По суті, Cambridge Analytica займається рекламою, а великі обсяги даних про користувачів використовує, щоб доносити те чи інше повідомлення від політика або комерційної компанії максимально ефективно.

Cambridge Analytica називає себе лідером індустрії з 25-річним досвідом. Однак, насправді компанія створена в 2013 році за участю сім’ї Мерсер, головних донорів передвиборного штабу Дональда Трампа, а віце-президентом компанії є Стівен Беннон — колишній радник Трампа.

Зараз компанію звинувачують в тому, що вона втручалася в хід виборів по всьому світу, використовуючи хабарі і поширення ганебної інформації про кандидатів в інтернеті.

І ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ?

В основі досліджень Cambridge Analityca лежить психометрія — це наукова спроба виміряти людську особистість. Розділ в психології. В сучасній психології її стандартом став так званий “метод океану“.

Психологи довели, що кожна риса характеру може бути виміряна за допомогою п’яти вимірювань. Це так звана “велика п’ятірка“: відкритість, сумлінність, екстраверсія, доброзичливість і нейротизм.

На підставі цих вимірювань можна досить точно стверджувати, з ким маєш справу, які бажання у особи та страхи, та нарешті, як вона зазвичай поводитиметься.

Початкова проблема використання полягала в надто великій кількості часу на збір даних. Але з появою інтернету та фейсбуку все стало набагато легше.

Саме цей метод і використовується CA. Спочатку ті, хто встановив додаток, відповідали на психологічні питання, далі ця інформація порівнювалась з тим, що опитувані лайкають та репостять у Facebook. Так дослідники отримували взаємозалежності.

З онлайн-діяльності випливали досить правдоподібні висновки. Наприклад, шанувальник Леді Гаги з високою ймовірністю є екстравертом, а людина, що лайкає філософські групи — інтровертом.

Іноді дослідження приносили абсолютно несподівані результати. Наприклад, виявлялося, що люди, які лайкають Nike і KitKat, схильні негативно ставитися до Ізраїлю.

Українські політики також можуть використати подібні елементи у своїй передвиборчій програмі. Вже ходили чутки, що, наприклад, Леді Ю хоче побудувати свою передвиборчу програму навколо соціальних мереж та інтернету, але, звичайно, не оминаючи реальність.

Опубліковано: "ЕКСУ"

Опубліковано: "ЕКСУ"

"Електронна книга скарг України" - твій гідний удар по беззаконню. Ми публікуємо скарги звичайних людей для журналістів з усієї України. Досить мовчати!

Related Posts

У нас дуже гарна розсилка. ПОДИВИТИСЯ ПРИКЛАД
Ми з Вами вже хвилину.
Давайте продовжимо?
Підпишіться, щоб отримувати якісну аналітику та цікаві статті або долучайтеся до Facebook
Підписатися!
Ні. дякую!
НЕ ПРОҐАВ  -45%  НА ПОДАЧУ СКАРГ
НЕХАЙ ПРОБЛЕМИ ВИРІШУЮТЬСЯ САМІ - ТИСНИ, ЩОБ ДІЗНАТИСЯ ЯК