Як використовувати нові інтернет-ком’юніті, соціальні мережі для захисту прав споживача?
Пригадуєте історію Романа Павленко, який за допомогою фейсбук і друзів зміг повернути собі свій же телефон із сервісного центру Citycom?
Цей випадок, насправді, дуже показовий. Соціальні мережі стають додатковим і потужним захистом при порушенні прав споживача. Як саме?
Роману вдалося повернути свій телефон за допомогою друзів, яких він попросив постійно писати на офіційну сторінку в Фейсбук одне речення: «Поверніть телефон Роману!».
Така «атака» змусила замислитися менеджерів і прискорювати роботу тих, хто відповідає за ремонт. І через пару днів техніку повернули.
Журналісти “Електронної книги скарг України” вирішили зібрати методи, які можуть допомогти відстояти права споживача в інтернеті.
Нам часто пишуть про недобросовісні інтернет-магазини, які не повертають товар чи гроші. Вихід пропонує наш читач Володимир, у якого була подібна ситуація:
«Я розміщав оголошення на різних сайтах: сландо, в спільнотах ВК, постив на стіни Фейсбуку, інформацію про те, який це поганий магазин, і просив друзів ділитися цією інформацією з іншими”. Друзі почали ділитися картинкою магазину з іншими.
«Потім я зробив прінтскрін (копія запису на екрані) усіх цих прохань і повідомлень, місць де вони були розміщені і надіслав на пошту компанії, попередивши, що я не зупинюся і продовжуватиму обкладати ла*ном їхню компанію».
(Володимир попросив не називати магазин, оскільки він до нього більше не має претензій.-ред.)
Через пару годин Володимиру зателефонували менеджер і вибачився за незручності, пообіцявши вже завтра виправити проблему! «Зараз я насолоджуюся своїм ноутбуком, думаю, якби цього не зробив, навряд чи мені вдалося його повернути так швидко, але все одно, було витрачено не мало часу і нервів. Вони мені дали знижку на наступну покупку 50% – тому більше поганого про них я не хочу говорити. Але, і доброго не скажу;) ».
Вкласти гроші, щоб повернути гроші
Інша можливість у споживача в Інтернеті – розміщення реклами за гроші. Наприклад, в спільноті ВК Вашого міста, можна замовити такий пост, статтю, за 20-30-50 гривень на день. В чому плюс такого антипіару – його побачать усі жителі і, можливо, поділяться цим повідомленням зі своїми друзями чи розкажуть про свої враження від покупок в тому ж таки магазині. Важливий момент – зафіксувати таку появу і надіслати її менеджеру магазина!
Досвід Володимира показує, що краще пригрозити, і запевнити, що Ви продовжуватимете обливати їх брудом, доки Вам не повернуть:
1) гроші витрачені на рекламу, яку Ви розмістили.
2) Гроші за товар, який Ви досі не отримали.
3) Моральну компенсацію!
4) Якщо вони не погодяться на цей крок, у Вас вже готовий позов до суду і наготові юристи, які зацікавилися цією справою.
Вимоги залежать від виниклої проблеми. Головне не сумніватися і чітко вимагати дотримуватися прав споживача! Звичайно, соціальні спільноти можуть не погодитися на розміщення таких оголошень, але варто попередньо домовитися із адміністраторами, пояснити проблему, – усі ми люди…
Віртуальні юристи
Перед тим, як починати війну із інтернет-магазином, який не повертає речі чи гроші, від себе радимо звернутися до безкоштовних онлайн-юристів. Таких організацій вистачить на всіх. Ось пара, які можуть Вам допомогти: (http://yuryst.kiev.ua/online/1-71.html) (http://www.freelawyer.ua/consults)
Все, що необхідно, окреслити проблему на сайті і залишити мобільний номер телефону – вони Вам зателефонують і проконсультують.
Окрім соціальних мереж – антиреклама на місцевих сайтах
Сьогодні розмістити банерну рекламу на сайтах Вашого міста коштує теж не дорого, залежно від відвідуваності сайту.
За 1000 переглядів потрібно буде викласти від 50 грн і до десятків тисяч гривень, якщо фінанси дозволяються розмістити своє «ФЕ» на сайті ТСН – то це теж буде дієво, повірте, головне, повторюємо, не забути зробити прінтскрін цього оголошення і тиснути на адміністрацію – порушника. Скажіть, що Ви замовили вже сто тисяч показів, нехай переймаються тим.
Також на деяких сайтах, наприклад, як на нашому, з правого боку Ви бачите рекламу, – це банерообмінні мережі. Принцип простий, ми транслюємо рекламу одних – ті транслюють нашу. Ми теж можемо розмістити рекламу, мовляв, магазин «Абудабі» обманює клієнтів, клікнувши на яку, різні люди будуть потрапляти на статтю і читати про наслідки купівлі. Головна мета – попередити про це недобросовісних продавців, розказавши, що Вам потрібно, щоб припинити свій чорний піар.
Спеціалізовані сайти
Такі сайти, як наш – «Електронна книга скарг України», створені саме для скарг на недобросовісних продавців, людей, на скарги про порушення законних прав людей – усі подібні ресурси в Україні тільки набирають обертів, тому, важливо розміщувати оголошення про свою проблему на багатьох різних ресурсах і не забувати робити це на нашому сайті;) Але, вказуйте свій е-мейл чи контактний номер, не соромтеся і не бійтеся.
Іноді журналістам буде цікава Ваша тема і вони зможуть поширити Вашу проблему на своєму виданні, але попередньо їм потрібно поспілкуватися з Вами. Такі розміщення статей ще й на новинних ресурсах – коштуватимуть дорого репутації магазину, який порушив Ваші права.
Рецепт безкоштовного публікування Вашої проблеми на інтернет-виданнях
Іноді, для того, щоб Вашу проблему підхопили онлайнові видання потрібно зробити більше. “Якщо я знаю, що мої права порушують, чи десь буде конфлікт, я завжди вмикаю відеокамеру на телефоні і непомітно записую тих людей, які хочуть порушити мої права», – каже Євген, він журналіст.
«Нічого протизаконного немає в зйомках мобільним телефоном, але, важливо знімати так, щоб це не помічали оточуючі, тоді вони говоритимуть більше і можуть погрожувати Вам, а такі погрози дуже полюбляють інтернет-видання. Ви їх зможете з легкістю і безкоштовно опублікувати на місцевих інтернет-виданнях». Ресурс «Електронна книга скарг України», наприклад, часто використовує подібні відео чи аудіо, які надіслали нам наші читачі! Потім це ж посилання можна надіслати адміністрації, яка порушила Ваші права. Або, перед тим, як давати відео новинним виданням – надішліть його адміністрації, попередивши, що Ви вже на зв’язку з редактором місцевого порталу, він дуже зацікавився цим матеріалом.
Це все чорні методи, якими користуються ображені люди. Ви повинні пам’ятати, що на Вашому боці закон і він має захищати Вас.
Ви можете звернутися і до місцевих товариств із захисту прав споживача і написати заяву в міліцію, які повинні перевірити Ваше звернення і допомогти повернути товар. Якщо ж усі інстанції Вам відмовили і не можуть допомогти – залишається діяти інакше.

Опубліковано: "ЕКСУ"
"Електронна книга скарг України" - твій гідний удар по беззаконню. Ми публікуємо скарги звичайних людей для журналістів з усієї України. Досить мовчати!