Ера капіталізму від Google. Як споживач перетворився на гаманець

На початку лютого Google, точніше, утворений з нього холдинг Alphabet, став найдорожчою компанією світу – вартість оцінюється в $570 млрд. Це новина – не просто значима подія в історії...
Фото: http://www.faz.net/
Фото: http://www.faz.net/

На початку лютого Google, точніше, утворений з нього холдинг Alphabet, став найдорожчою компанією світу – вартість оцінюється в $570 млрд. Це новина – не просто значима подія в історії інтернет-гіганта: вона має значення для всіх, хто користується інтернетом. Чому? Тому що Google прийшов до цієї ідеї завдяки винаходу нової, односторонньої моделі капіталізму, вважає відомий дослідник, «пророк інформаційного століття», в минулому професор бізнес-управління Гарвардського університету Шошана Зубофф. У своїй (дещо алармістській) статті на сайті німецької Frankfurter Allgemeine вона називає цю модель «капіталізмом спостереження». Журналісти «Електронної книги скарг України» вибрали з колонки найголовніше – характеристики і секрети нового капіталізму від Google.

Слова «капіталізм спостереження», або «стеження» (англ. Surveillance capitalism) нагадують про стеження держави за громадянами, але будь-яке агентство національної безпеки, стверджує Зубофф, тільки позаздрило б можливостям інтернет-корпорацій. Сьогоднішні компанії вже не просто розсилають споживачам каталоги своєї продукції – вони отримують реальні дані про наше щоденне життя і використовують їх, щоб впливати і змінювати нашу поведінку з кінцевою метою отримати прибуток.

Це – не віддалене «коли-небудь», це відбувається вже зараз. Наприклад, у сфері автострахування, де компанії з урахуванням накопичених даних про клієнтів і їхні авто можуть вводити покарання (підвищення вартості страховки, штрафи) або бонуси (знижки тощо), щоб підштовхнути споживача до бажаної поведінки. У минулому році глава американської страхової компанії Allstate розповідав про те, як з розвитком технологій, зокрема автомобілів без водіїв, страховики зможуть продавати дані про водійські звички своїх клієнтів, щоб збільшити прибуток. Цю інформацію захочуть всі. Ресторани, щоб вас нагодувати. Автосервіси, які знають, що гальма у вашій машині вже час замінити. Магазини, які готові продати вам все, про що ви мріяли.

Ідея про функціональнийта доступний за ціною продукт як основа економічних відносин більше не працює. «Капіталізм спостереження» – нова мутація, пише колумніст, яка відрізняється тим, що позбулася властивого «нормальному» капіталізму єдності попиту і пропозиції, і прекрасно почувається в умовах інтернету, по суті позбавленого законів. Інтернет – наші Сцилла і Харибда (міфологія, – ред.). З одного боку, сьогодні без нього неможливо уявити собі ефективну взаємодію в суспільстві, не тільки в сенсі обміну фотографіями в соціальних мережах, але і у всіх сферах життя від пошуку роботи до отримання медичної допомоги. З іншого боку, інтернет став сприятливим середовищем для розвитку «ще більш експлуатаційного капіталістичного режиму» (в формулюванні Зубофф), і це сталося так швидко, що ми не встигли ні зрозуміти цього, ні погодитися з цим.

ЧОМУ ЗА ДАНІ ТРИВАЄ БОРОТЬБА ТА ЯК ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ ДАНІ

 

Для «капіталізму спостереження» Google грає ту ж роль, що Ford і General Motors зіграли для масового виробництва: винахідник, піонер, рольова модель, головний практик і розповсюджувач. Google отримує прибуток з вічного зіткнення людини з невідомим: компанія пророкує майбутнє і продає ці передбачення, зокрема – передбачення того, як будуть вести себе відвідувачі google.com.

Використання даних про поведінку – інформація, яку раніше ніхто не намагався навіть зберігати – стало поворотним моментом. Навколо цих даних з’явився чудовий новий ринок, в якому споживачі отримали вражаючу роль: не покупців, не продавців, не продуктів, а – кошти для отримання прибутку.

Хоча головними покупцями інформації про поведінку на початку ери нового капіталізму були рекламодавці, автор статті не бачить причин, за якими цими ж рекламниками все повинно і обмежитися. Навпаки: будь-хото, хто хоче монетизувати дані про можливу поведінку споживача або вплинути на цю поведінку, можуть включитися в гру. У цьому сенсі сьогодні всі хочуть бути як Google – збирати інформацію, яка обернеться прибутком. Цього хочуть автострахувальники. Хочуть виробники одягу. Розробники персонального забезпечення. Винахідники ректального термометра, який підключається до інтернету. Творці розумної пляшки для горілки. І всі інші.

 

Чи можна боротися зі спостережними капіталістами? На думку Зубофф, вимагати від «капіталістів спостереження» поваги до приватного життя – це «все одно, що просити жирафа вкоротити шию або веліти корові позбутися звички жувати». Поступитися таким вимогам з боку компаній буде те ж саме, що вчинити самогубство. Але не вимагати цього споживач не може, стверджує автор колонки, тому що ігнорування нової породи капіталізму означатиме смиренність з експлуатацією і втрату свободи.

Опубліковано: "ЕКСУ"

"Електронна книга скарг України" - сайт кожного українця. Це віртуальний місток між людьми, у яких є проблеми, і журналістами, які шукають таких людей!

Читайте також

У нас дуже гарна розсилка. ПОДИВИТИСЯ ПРИКЛАД
Ми з Вами вже 50 секунд.
Давайте продовжимо?
Підпишіться, щоб отримувати якісну аналітику та цікаві статті 
Підписатися!
Ні. дякую!
"Електронна книга скарг в Білій Церкві"Електронна книга скарг Закарпаття" (готується до запуску)
Ми в інших містах