kassa-prodavec-market-bazar

Найчастіші порушення прав споживача і як реагувати на них

“Електронна книга скарг України” публікує поради для споживачів, які допоможуть захистити їхні права у найрозповсюдженіших порушеннях з боку продавців. Як діяти, та що говорити?  Охоронець вимагає здати Ваші речі...

Електронна книга скарг України” публікує поради для споживачів, які допоможуть захистити їхні права у найрозповсюдженіших порушеннях з боку продавців. Як діяти, та що говорити? 

Охоронець вимагає здати Ваші речі до камери схову

Ви маєте право зайти до магазину зі своєю сумкою/рюкзаком тощо. До камери схову необхідно здавати тільки ті товари, які продаються в магазині (зі своєю шоколадкою заходити до кондитерського магазину не можна).

Що сказати охоронцюВідповідно до п. 21 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 № 833 «Про порядок провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування» суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити доступ споживачів до торговельних об’єктів без здавання на збереження особистих речей, крім товарів, реалізація яких здійснюється у таких торговельних об’єктах. Отже, заборона проносити речі та вимога здавати сумку є порушенням прав споживача.

Додатково Ви можете:
– Викликати адміністратора та вимагати надати Книгу відгуків та пропозицій
– У Книгу відгуків та пропозицій записати скаргу (тект скарги за посиланням)
– Надіслати скаргу до Держспоживслужби (текст скарги за посиланням)
– У разі конфліктної ситуації – викликати Поліцію (102)

Охоронець намагається перевірити Ваші речі

Охоронець не має права проводити особистий огляд Вас та Ваших речей, а також Ваших чеків, без Вашого добровільного (!) дозволу. Охоронець не може до Вас чіплятись, кудись Вас відводити чи робити огляд Ваших речей.

Що сказати охоронцю:
– Згідно зі ст. 2. Закону України «Про охоронну діяльність» охоронець має право здійснювати огляд (не обшук) осіб виключно за їх згодою.
– Відповідно до п. 4 ст. 11 Закону України «Про охоронну діяльність» персонал охорони під час виконання функціональних обов’язків повинен мати при собі посвідчення з підписом керівника суб’єкта охоронної діяльності, в якому зазначаються прізвище, ім’я, по батькові особи, яка належить до персоналу охорони, дата видачі і термін дії посвідчення та міститься фотокартка особи, якій видано посвідчення.
– Згідно зі ст.10 Закону України «Про охоронну діяльність» під час організації та здійснення охоронної діяльності забороняється здійснювати дії, що посягають на права, свободи та власність фізичних осіб, а також ставлять під загрозу їх життя та здоров’я, честь, гідність і ділову репутацію.
– Відповідно до ст.15 Закону України «Про охоронну діяльність» персонал охорони за невиконання або неналежне виконання покладених на нього обов’язків несе дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність, встановлену законом.

Додатково Ви можете:
– Вимагати від охоронця його документи (див. нижче про правовий статус охоронців)
– У разі конфліктної ситуації – викликати Поліцію (102)

Чи можете Ви робити фото-, відеозйомку в магазині?

Так, Ви можете робити фото-, відеозйомку у магазині. Проте розповсюджувати запис чи фото з зображенням фізичних осіб, які не надали своєї згоди, або не є публічними особами заборонено.

Що сказати охоронцю: Право на фото-, відеозйомку гарантовано ст. 50 Конституції України. Звучить це як «право вільного доступу до інформації про стан довкілля, харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення». Окрім того у ст. 37 Конституції зазначається, що «Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір».

Ціна на ціннику і в чеку відрізняється

Ви маєте право купити товар за тією ціною, яка зазначається на ціннику!

Коли Ви купуєте щось у магазині, між вами укладається договір купівлі-продажу. У ст. 691 Цивільного Кодексу України зазначено, що покупець зобов’язаний оплатити товар за ціною, встановленою у договорі купівлі-продажу. Тож ціна є умовою договору, яка Вам відома і на яку Ви погоджуєтесь. Якщо ж ця ціна відрізняється від ціни в чеку – Вам мають компенсувати різницю в ціні, або можуть повернути повну вартість і відмовитись продавати Вам цей товар взагалі.

Як діяти:
– Сфотографуйте цінник та/або залучіть свідків та кличте адміністратора. Вимагайте зафіксувати різницю в цінах. Не приймайте аргумент «Ціни змінили зранку, ще не встигли замінити цінники». Це взагалі не проблема покупця.
– Додатково можете написати скаргу у Книгу відгуків та пропозицій (текст скарги за посиланням) та до Держспоживслужби (текст скарги за посиланням).

Що сказати адміністратору:Відповідно до ст.633 Цивільного кодексу України між роздрібною мережею та споживачем украдається договір, в якому ціна встановлюється продавцем шляхом її оприлюднення та акцептується покупцем. Відповідно до ст.691 Цивільного кодексу України Покупець зобов’язаний оплатити товар за ціною, встановленою у договорі купівлі-продажу. Отже, магазин зобов’язаний продати товар за ціною, встановленою на ціннику або повернути кошти.

Неправильне маркування (у тому числі відсутність української мови)

Магазинам забороняється продавати товари без відповідного маркування українською мовою. Ви також можете попросити показати сертифікат якості на будь-який товар, який підлягає сертифікації. Отже, якщо на товарі відсутнє маркування українською мовою, це може вважатись недоліком і товар має бути замінений або Вам повернуть гроші.

Як діяти:
– Викликайте адміністратора та доведіть до його відома порушення
– Додатково можете написати скаргу у Книгу відгуків та пропозицій (текст скарги за посиланням) та до Держспоживслужби (текст скарги за посиланням).

Що сказати адміністратору:
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про засади державної мовної політики», п. 13 Правил роздрібної торгівлі продовольчими товарами, а також п. 4 Технічного регламенту щодо правил маркування харчових продуктів, етикетки на фасуванні, яке здійснює сам магазин, також мають бути державною мовою.

Вага товару відрізняється від заявленої

Зверніть увагу чи є в торговому залі контрольні ваги. Якщо їх немає – записуйте це в Книгу відгуків, бо це є пряме порушення правил торгівлі. Окрім цього, Ви маєте право попросити документ про повірку ваг і його Вам надати зобов’язані.

Якщо ж вага продукту не на Вашу користь – вимагайте перебити цінник за новою вагою, або повернути різницю за вже оплачений товар.

Як діяти:
– Розшукайте контрольні ваги (іноді їх ховають) та перевірте їх (скористайтесь фасованим товаром з відомою вагою)
– У разі відсутності ваг або їх несправності – викликайте адміністратора та вимагайте надати Книгу відгуків та пропозицій
– Пишіть скаргу в Книгу (текст скарги за посиланням)
– Додатково можете написати скаргу до Держспоживлужби (текст скарги за посилання)

Що сказати адміністратору: 
Відповідно до абз. 2 п. 21. Порядку провадження торговельної діяльності продавець зобов`язаний сприяти покупцеві у перевірці міри, ваги та ціни товарів з наданням йому контрольно-вимірювальних приладів. А також, відповідно до п. 4 ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів» на вимогу споживача продавець (виконавець) зобов’язаний надати йому контрольно-вимірювальні прилади. 

Порушення правил продажу живої риби

Жива риба в магазинах може продаватись протягом 24 годин у весняно-літній період та протягом 48 годин в осінньо-зимовий період.

На живу рибу магазин на першу ж вимогу має надати Вам ветеринарну довідку або сертифікат на відповідну партію риби. Зверніть увагу на дату в цій довідці і переконайтесь, що вона відповідає вказаному терміну в 24 (або 48) годин.

Як діяти:
У разі відсутності/ненадання документів або перевищення строку реалізації живої риби Ви можете зробити наступне:
– Викликайте адміністратора та вимагайте надати Книгу відгуків та пропозицій
– Пишіть скаргу в Книгу (текст скарги за посиланням)
– Додатково можете написати скаргу до Держспоживслужби (текст скарги за посиланням)

Що сказати адміністратору: 
Відповідно до п. 6.1. Правил роздрібної торгівлі продовольчими товарами на кожну партію живої риби повинна бути ветеринарна довідка, а для реалізації в межах України – ветеринарне свідоцтво. В тих же правилах в п. 6.4. вказані терміни зберігання живої риби. Відсутність цих документів є порушення прав споживача. 

Джерело

Опубліковано: "ЕКСУ"

"Електронна книга скарг України" - сайт кожного українця. Це віртуальний місток між людьми, у яких є проблеми, і журналістами, які шукають таких людей!

Читайте також

У нас дуже гарна розсилка. ПОДИВИТИСЯ ПРИКЛАД
Ми з Вами вже хвилину.
Давайте продовжимо?
Підпишіться, щоб отримувати якісну аналітику та цікаві статті 
Підписатися!
Ні. дякую!
"Електронна книга скарг в Білій Церкві"Електронна книга скарг Закарпаття" (готується до запуску)
Ми в інших містах