Інструкця для споживача. Як захистити свої права

До кого звертатися якщо Ваші права порушили? Стаття без юридичних термінів. Спробували написати досутпною мовою.   Роздратування, злість та щирий розпач, – знайоме майже кожному пересічному споживачу, що купував неякісний...
consumer-market-potrebitel-product-pokupka-tovar
Фото: www.ziniuradijas.lt

До кого звертатися якщо Ваші права порушили? Стаття без юридичних термінів. Спробували написати досутпною мовою. 

 Роздратування, злість та щирий розпач, – знайоме майже кожному пересічному споживачу, що купував неякісний товар хоч коли-небудь. Здавалось, репутація виробника чи то продавця бездоганна. Але, чомусь “приємні” почуття від невдалої покупки змушують нас задуматись щораз над тим, чому ми витрачаємо купу грошей на товари сумнівної якості. Виробник (продавець) мав би відповідати за якість Товару, власну ділову репутацію, реагувати на зауваження потенційних споживачів.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “Права споживача

Проте, порушуючи будь-які норми права виробник (продавець) намагається уникнути відповідальності та водночас позбавити пересічних споживачів будь-якої можливості відшкодувати завдану шкоду.

Вправні юристи, замість того, щоб надати можливість хоч якось захиститись “горе-споживачу”, вміло оперують нормами права, спрацьовує безпомилкова схема: “а ну спробуй доведи, що ти постраждав, шкода … так таке ж буває з усіма, головне звикнути….”. Зрозуміло, що звикати до системних порушень прав споживачів, неприпустимо.

Отож, пропонуємо коротеньку інструкцію для захисту власних прав у разі придбання неякісного товару:

  1. Запам’ятайте де б ви не придбавали товар чи то отримували послугу – ви завжди маєте право на одержання документів, що підтверджують їх отримання (будь-які договори, можливо навіть надруковані на шматочку паперу, квитанції, чеки, жетони, акти виконаних робіт, свідоцтва суб’єктів підприємницької діяльності, правила, страхові поліси, рекламні обіцянки в газетах, буклетах, фотографії, відеокадри, запис на диктофоні, медичні документи, рецепти і т.п.), тобто будь-яка форма досягнутих домовленостей. Якщо продавець відмовляється надати документи, краще відразу залишити заклад, а продавця без заробітку.
  2. Після виявлення факту порушення своїх споживчих прав необхідно звернутися до продавця (виробника товару) із письмовою заявою-претензією, що містить вимогу щодо відновлення права. Вказаний документ, складається в двох примірниках в довільній формі і адресується продавцю, виробнику. Важливо отримати на другому примірнику претензії відмітку про її отримання продавцем, (із зазначенням дати, прізвища і посади особи, яка прийняла претензію, її підписом, печаткою юридичної особи, фізичної особи-підприємця) та додати всі документи, які обґрунтовують придбання товару чи отримання послуги та факт заподіяння шкоди. Звичайно, варто пам’ятати, що оригінали слід завжди залишати в себе, а копії направляти разом з претензією.

У випадку ухилення від прийняття або реєстрації претензії слід направити її поштою на юридичну адресу продавця, виробника з описом всіх вкладених документів та повідомленням про вручення.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “Віртуальні покупці. Як споживачам захистити свої права в інтернеті?

Якщо, Ваша претензія не була прийнята та/або розглянута, на неї не була надана вмотивована відповідь або відповідь виявилася негативною, необґрунтованою та незаконною, проведені переговори з керівництвом закладу не призвели до задоволення Ваших законних вимог, необхідно звертатися до Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів. Територіальні органи Інспекції є в усіх містах України.

Якщо результати звернення до Інспекції не дали бажаного результату, споживач має право за захистом своїх порушених прав звернутися до суду. Таке право споживача визначено у Конституції України, Цивільно-процесуальному кодексі України (ін. нормативних актах), відповідно до яких кожна особа має право звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. При цьому, якщо споживач попередньо не звернувся до Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів, не слід розуміти, що останнє свідчить про позбавлення права на судовий захист.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “Як відрізнити справжні джинси Levi’s від підробки?

Слід знати, що законодавство надає право на вибір способу захисту власних прав з урахуванням побажань споживача.

При цьому, відповідно до Закону України “Про судовий збір” позивачі за пред’явлення позову звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав. Відповідно до правил підсудності, визначених Цивільно-процесуальним кодексом України – “позови про захист прав споживачів можуть пред’являтися за зареєстрованим місцем проживання чи перебування споживача або за місцем заподіяння шкоди чи виконання договору”, що в даному випадку говорить про суттєву лояльність законодавця та можливість вибору підсудності.

Якщо Вас бентежить відсутність спеціальних знань щодо підготовки до судового провадження, не слід перейматися, існує низка сайтів, що пропонують поради щодо подання позовів а також відгуки споживачів.

Якщо, ж Ви сумніваєтесь, то пам’ятайте, що навіть витративши кошти на захист власних інтересів в суді, Ви можете згодом повернути сплачене, якщо подасте клопотання про відшкодування вказаних витрат в межах судового розгляду.

Отож, пам’ятайте, що немає правильного чи хибного вибору. Єдине, що дійсно спрацьовує на користь недобросовісного продавця (виробника товару) це Ваше небажання захищати власні інтереси.

Опубліковано: "ЕКСУ"

"Електронна книга скарг України" - сайт кожного українця. Це віртуальний місток між людьми, у яких є проблеми, і журналістами, які шукають таких людей!

Читайте також

У нас дуже гарна розсилка. ПОДИВИТИСЯ ПРИКЛАД
Ми з Вами вже 50 секунд.
Давайте продовжимо?
Підпишіться, щоб отримувати якісну аналітику та цікаві статті 
Підписатися!
Ні. дякую!
"Електронна книга скарг в Білій Церкві"Електронна книга скарг Закарпаття" (готується до запуску)
Ми в інших містах