10 персональних роботів, у яких ми віримо. Петр Біргер

Справжній успіх матимуть не ті роботи, яких ми бачимо в кіно. На ринці радіотехніки відбувається щось, чого не можуть описати навіть його учасники – вчені, винахідники, розробники, маркетологи, інвестори....
ор

Справжній успіх матимуть не ті роботи, яких ми бачимо в кіно.

На ринці радіотехніки відбувається щось, чого не можуть описати навіть його учасники – вчені, винахідники, розробники, маркетологи, інвестори. Новини про презентації нових роботів різних мастей з‘являються в стрічках технологів щоденно. Роботи є також частиною буденності сучасної людини подібно до ґаджетів, ігор та соціальних мереж.  Може скластися враження, що вже настало майбутнє, нас у нього взяли, і зараз дружній андроїд, похлопавши тебе за плече, принесе свіжозварену каву та розсортує одяг у гардеробі.

Експерти зазначають, що ринок заполонив період early adopters. Чи багатьох настільки ранніх користувачів роботів Ви зустрічали особисто?

Процеси, що відбуваються на ринку робототехніки сьогодні, правильно назвати епохою самовизначення. На наших очах стартапи та корпорації намагаються знайти відповідь на просте у своєму формулюванні та складне за змістом запитання – що таке робот? А все, що ми спостерігаємо у новинах, –  всього лиш спроба долучити нас до розв‘язання цього завдання.

Ми відібрали 10 персональних роботів, котрі на нашу думку вже вирвалися (або спроможні це зробити) за межі зони невизначеності.  Вони досить різні: у переліку місце отримали мийник вікон, айфон на колесиках, роботи, що вже є в продажі, проекти, контури яких вже сформувалися в головах винахідників, розробки великих корпорацій, стартапи, що накопичують гроші на Kickstarter.

Критерієм нашого вибору став не комерційний та недійний успіх проектів (хоча в десятці є і визнані хіти), а їх історії та ідеологія. Кожен з десяти випадків – не лише поєднання ідей, механізмів та бізнес-моделей, але і повноцінний тренд. Якщо до них уважно придивитися, стає зрозуміло, що роботи сьогодні та завтра – не зовсім те, що ми собі звичайно уявляємо.

ROBOTSLAB BOX. РОБОТИ-ВИХОВАТЕЛІ

Країна Рік народження Ціна/вартість
США 2012 $ 3 500

Бізнес засновника RobotAppStore Елада Інбара ґрунтується на його впевненості, що зовсім скоро настане бум дешевих роботів. Тоді з його магазину, подібно до Apple AppStore чи Google Play, завантажуватимуть сотні тисяч платних та безкоштовних додатків. Тільки це стосуватиметься не смартфонів та планшетів, а персональних роботів. Хочете, аби Вам робот-пилосос замість свого гуркоту виконував мелодії із Spotify, робот-асистент розважав гостей танцями народів світу, а квадрокоптер поливав клумби – дорога Вам у RobotAppStore.

Але це картина майбутнього. Поки ж у магазині Інбара продаються додатки для декількох десятків роботів, дев‘ять з них є більш-менш відомими. Засновник RobotAppStore зізнається, що топовий перелік невеликий, не вистачає, аби проект розправив плечі та став основою глобальної екосистеми».

Сидіти в очікуванні дива Інбар не збирається. Його другий проект RobotsLab BOX – ефектна спроба одразу вбити двох зайців: зробити щось корисне для прикладної робототехніки та привчити до роботів людей, які використовуватимуть їх в повсякденному житті та, можливо, років через 15-20 створюватимуть.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “Гаджети для вусатих

RobotsLab BOX – це інструментальна коробка для середніх класів шкіл. Вона містить чотирьох компактних роботів: робот-маніпулятор, модульний двуколесник, робот-м‘яч та квадрокоптер. А також додатки та програми, необхідні викладачам для організації навчального процесу – планшет з функцією пульта дистанційного керування та софт. Відповідно до задуму роботів можна використовувати і для викладання в ігровій формі алгебри, геометрії, фізики, і для навчання основ робототехніки. Стандартний комплект коштує $ 3 500.

RobotsLab BOX виявився втіленням давньої ідеї одного з провідних авторитетів світу роботів Родні Брукса. Він ще сім років тому в своїй книзі «Flesh and Machines: How Robots Will Change Us» припустив, що основи масової робототехніки закладатимуться саме в школах, а не в наукових та корпоративних лабораторіях. Брукс впевнений, що до роботів варто привчати з дитинства, оскільки справжній прорив у цій галузі вчинять ті, хто вперше познайомився з основами робототехніки ще в початковій школі: «Якщо ми хочемо, аби світ роботів став реальністю, та ця реальність нас не розчарувала, то робототехніки повинна бути не лише одним із напрямків промислового виробництва, а ще й звичайним шкільним предметом. Теорія та культура роботів має не менше значення ніж практика та виробництво».

Інбар погоджується з Брукосом та в інтерв‘ю «Slon» зазначає: «Істинне покоління робототехніків на разі лише почало навчання в школі. Сьогодні всі ми – винахідники та перші користувачі роботів – лише мало чисельна фокус-група, яка обирає найкраще для своїх дітей».

Насправді, якщо вже чекати появи персональних роботів, котрі розійдуться мільйонними тиражами та повторять успіх роботів-пилососів, то чому не в системі освіти? Усі складники потенційного успіху є в наявності: державні бюджети, що мають змогу надавати дотації виробництву на важкому для заробітку ринку, мільйони користувачів, навчальні стандарти, допитливі голови учнів-майбутніх покупців комерційних моделей, до котрих їх привчили з дитинства.

WINBOT. НАЙБІЛЬШ НЕПРИЄМНА ЗАДАЧА

Країна Рік народження Ціна/вартість
Китай 2012 $ 399

У засновника та керівника гонконгської компанії «Ecovacs Robotich» Ніка Севендіана два роки тому з‘явилася ідея-фікс – сколихнути ринок роботів-мийників вікон. Тоді організація комфортно почувала себе на китайському на європейському ринках, але «Ecovacs» не вдавалося здійснити прорив в США. На американському ринку першість належить «iRobot» – компанії, що стала чи не головним прикладом успіху в роботехніці останнього десятиліття.

«Ecovacs» використовує типову для гонконгських виробників бізнес-модель: продукт не надто відрізняється за технічними характеристиками від більш відомих аналогів, але компанія демпінгує за рахунок мінімальних вкладів у маркетинг та дизайн. Пилососи китайської компанії не настільки красиві як у конкурентів, схожі на дешеві побутові прибори та не асоціюються з майбутнім робототехніки. Водночас чудово сприймаються господинями, котрі вбачають в них логічне продовження свого побутового арсеналу.

«Непомітність робота збільшує його шанси стати незмінним помічником людини»,  говорить Севендіан в одному зі своїх інтерв‘ю. Хоча у випадку з мийниками цей принцип не міг стати головною конкурентоздатною перевагою: для успіху необхідний був технічний прорив, а не правильна цінова політика.

При роботі над Winbot в Ecovacs орієнтувалися на опитування європейського середнього класу, які засвідчують, що миття вікон є «найбільш неприємним, незручним та складним побутовим завданням, котра постає перед учасниками домогосподарств». Попит аналізували не лише в «Ecovacs». Роботів-мийників пропонують і корейські розробники (Windoro, Ilshim Global), але для їх масового розповсюдження не вистачало, за словами Севендіана, «порога простоти».

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “Greenpeace опублікував “зелений” рейтинг IT-компаній

Дебютні моделі Winbot, як і роботи-мийники від інших виробників, працювали згідно наступного принципу: це двосторонні прилади, котрі прикріплюються на вікно зсередини та ззовні за допомогою магнітів, що притягують до себе обидві частини приладу. Ця модель характеризується, як мінімум, двома проблемами. По-перше, їх надійність залежить від товщини скла. Зі збільшенням його товщини зменшується гарантія, що пристрій втримається на вікні. Наприклад, у Кореї використання роботів подібних моделей опинилося на межі заборони, оскільки мийники декілька разів падали на голови перехожим. По-друге, подібна конфігурація збільшувала вартість робота, тобто стати масовим він н міг.

У «Ecovacs» вирішили, що перед виходом Winbot на американський ринок необхідно щось змінити та вперше за свою історію інвестували в інноваційні розробки. Їх завданням було створити вакуумну присоску, здатну втримати пристрій на склі під час руху. Півтора роки експериментів і новий вакуумний Winbot за 350 було представлено світу на CES 2013. Він був на 50% дешевшим за проекти конкурентів.  Робот присмоктується до скла, аналізує поверхність вікна, задаючи подібну траєкторію, миє та сушить його, а потім легко від‘єднується вручну.

Consumer Reports визнала присмоктуючий механізм робота проривом в клінінговій робототехніці, хота і зауважила, що Winbot варто вдосконалювати швидкості. На один квадратний фут звичайної скляної поверхні з середнім забрудненням Winbot витрачає близько 30 секунд. Людині ж необхідно не більше 10-15. У будь-якому разі розробка «Ecovacs» знову доводить, що на цьому ринку не вистачає простих рішень та що інновації в робототехніці необхідна зараз на рівні деталей, а не на рівні систем.

HUMAN SUPPORT ROBOT TOYOTA. НЕ ТРЕБА АНДРОЇДІВ!

Країна Рік народження Ціна
Японія 2012 Немає в продажу

Професор кафедри інформатики Стенфордського університету Гарі Брадскі нещодавно на робототехнічній конференції «Столково» критикував великі корпорації за їх «фантазійний» підхід до роботи та загравання з публікою: «Наприклад, погляньте на японських гігантів – у них є все, аби підірвати ринок побутової робототехніки, а вони продовжують експериментувати з красивими андроїдами».

Найяскравіший приклад – популярний робот-андроїд Asima, котрий вже багато років розробляє та вдосконалює Honda. «Запитайте у прогресивних щодо технічних новинках японців, що таке робот? Вони назвуть Asima, – обурювався Брадскі. – хоча цей 130-сантиметровий красень с 57 ступенями свободи не стане вашим улюбленим особистим помічником в найближчі 20 років. Забагато дизайну та фантазій, замало спеціалізації та приземлення».

Від Toyota, у котрої є програма Partner Robot, також не очікували практичних проривів. Але восени минулого року вони продемонстрували проект Human Support Robot (HSR), який довів, що і великі корпорації вміють мислити приземлено.  Toyota зауважила, що перебудувала технічний ланцюг: цього разу розробники відштовхувались не від універсальних можливостей робота-асистента, а від завдань професійних доглядальниць, зазначених у міжнародних соціальних стандартах.

Щось подібне і вийшло. HSR покликаний допомагати літнім людям та інвалідам у домашньому господарстві. Його довжина варіюється від 80 до 130 см у залежності від обставин, з притиснутими до корпусу руками він займає всього 37 см у ширину, у нього є дві руки довжиною 76 см, він вміє зашторювати вікна, прибирати в кімнаті, тримати двома пальцями предмети вагою 2,6 кг, а також підіймати їх з підлоги чи діставати з високих полиць.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “Побутова хімія: небезпека поруч

Робота можна навчити відкривати охолоджуючий контейнер, визначати необхідні згідно з графіком ліки та привозити їх пацієнту. У свою чергу ідентифікація людей та об‘єктів відбувається за допомогою сенсора Microsoft Kinect та двох камер. Керувати HSR можна за допомогою звичайного графічного інтерфейсу на планшетному комп‘ютері. А у верхній частині голови цього робота є док-станція для під‘єднання ще одного планшета. У такий спосіб власник може спілкуватись зі своїми опікунами чи родичами через Skype чи подібні сервіси.

Наразі Toyota тестує HSR в Реабілітаційному центрі Йокогами, де пацієнти вже роблять перші зауваження, які публікуються на сайті лікарні. Одне з них: «Він привозив ліки тричі згідно з розкладом, але одного разу я спала. Доглядальниці звичайно чекали ще 30 хвилин та, аби не порушувати графік, будили мене лише у випадку, якщо я не прокидалась ще 30 хвилин. Робот, на жаль, не вміє цінувати сон пацієнта та одразу розбудив мене своїми заликами. Врахуйте це в подальших оновленнях!».

Поки головним запитанням є ціна. У Toyota запевняють, що мінімізували вартість розробки та комплектуючих  до межі, втім поки HSR не може коштувати менше $ 4 000 без планшетів. Втім 90% ціни HSR вже покривається стандартним японським страхових полісом. Тому у Японії для робота-доглядальниці вже цілком готова реальна бізнес-модель.

AIDA ROBOT. ВНУТРІШНІЙ РОБОТ

Країна Рік народження Ціна
США 2011 Немає в продажу

У Personal Robots Group при медіалабораторії MIT існує більше 20 проектів. У переважній більшості це дотепні концепти або власне роботів, або технологій, котрі могли б стати основою робототехнічних моделей. Голова групи Сінтія Бріліз в інтерв‘ю «State» зазначає, що для MIT в цій сфері важливішим є передбачити риси майбутнього ніж збагачувати теперішнє дійсними проектами. «Си всі надто квапимося, – впевнена вона. – Світ роботів близько, але ще не прийшов. Складається враження, що ми їх нав‘язуємо одне одному, переконуючи себе, що нас вже взяли у майбутнє».

У подібного погляду на світ робототехніки є багато прихильників та не менше супротивників. Рей Курцвейл, котрий зараз курує пов‘язані з штучним інтелектом розробки в Google, вважає навпаки, що вся проблема сучасної робототехніки полягає в надмірній обережності. «Необхідно зробити сміливий крок. Роздумувати про майбутнє я вмію не гірше інших, але в певний момент хочу пощупати свої роздуми. Саме з цією метою я прийшов у Google», – говорить футуролог у інтерв‘ю.

Коли у Брізіл запитують, котрий з концептів  Personal Robots Group їй здається найближчим до реальності, вона називає Aida Robot та пояснює, що це єдиний робот у розробці її групи, котрий подобається абсолютно всім – і суворим  колегам, і фокус-групам, і потенційним партнерам-автовиробникам. Тут робототехнік MIT суперечить собі: виходить, теперішнє її команді також під силу. Назва Aida розшифровується як Affective Intelligent Driving Agent. Це персональний дорожній асистент, над котрим вчені MIT працюють спільно з Volkswagen та Audi. Прототип з‘явився ще чотири роки тому, а цього року розробники спільно з автовиробниками сподіваються випустити його на вільний ринок.

Ззовні робот вийшов трохи іграшковим: роботоподібна голова з  мімічними ефектами, що чимось нагадує героїню мультфільму «Валлі», стирчить із приладової панелі авто та транслює водію все, на що сьогодні спроможні персоналізовані довідкові та навігаційна пристрої. Це і навігатор, і вбудований планшет, і органайзер, і особистий помічник.

Згідно з задумом розробників робот аналізує та запам‘ятовує звички водія, стиль водіння, досліджує маршрути, котрими той частіше їздить та дає поради під час руху. Він може поговорити з водієм делікатно, нагадавши тому, що він не пристібнувся або повідомити, що автомобіль їде занадто швидко.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “Хто має платити за розбитий товар в магазині? Поради юриста (ВІДЕО)

Кому це потрібно та чи це не надто нав‘язливо? Розробники одразу відповідають на два найбільш частих зауваження: ступінь втручання Aida в життя водія можна легко регулювати, а смішна голова робота, що багатьох відлякує, – всього лиш маркетинговий варіант інтерфейсу, котрий змінюватиметься в залежності від модифікацій та переваг водія.

Для розробників MIT на разі важливішою є оцінка потенціалу «внутрішнього робота» системи, що оперізує всю машину від радіаторної решітки до вихлопної труби. У центральний комп‘ютер Aida стікаються данні багато чисельних сенсорів, камери заднього виду та систем діагностики, розташованих під капотом. Автори Aida сьогодні точно впевнені, що виробляти робототехнічні системи та остаточні інтерфейси будуть різноманітні компанії. Розробники «внутрішніх роботів» не мають думати про дизайн та відштовхуватись від нього.

ROMO. ПОКОЛІННЯ АЙФОНУ

Країна Рік народження Ціна
США 2012 $ 149

До Romo – 150-доларової док-станції для iPhone, реагуючої га рухи людини та виконуючої нескладні команди, –  прийнято ставитись з іронією. Робот для дітей та хіпстерів. Гроші на нього зібрали на модному Kickstarter. У нього красивий, абсолютно епловський дизайн. Він керується зі смартфону. У нього є анімаційні очі та великий ріт. Він емоційний, розпізнає присутність людей та сумує, коли вони йдуть. Його можна запрограмувати до нескінченності повторювати окремий маршрут, показавши шлях пальцем на екрані. Здається, не зовсім корисна річ, розважаючий ґаджет, примочка для айфону.

Щоправда сміються над Romo і його автори, компанія Romotive. Наприклад, Скайлар Тіббітс, засновник лабораторії Self-Assembly, коментуючи презентацію Romo, заявив, що перед нами оптимальна бізнес-модель: «Смартфони, дизайн, клаудфандінг – ось що зробить роботів доступними та масовим».

Виконавчий директор Romotive Келлер Рінаудо у своєму виступі на TED підтримав цю думку та виступив зі справжнім маніфестом про роботів поколінні айфону. Варто процитувати його повністю: «Ми стараємося зробити так, аби люди захотіли приручити робота. Домашній робот має відповідати Вашій уяві. Уява, якою б живою вона не було, завжди апелює до досвіду. Психологи зауважують, якщо ми яскраво уявляємо щось з іншої реальності, то це щось ми вже скоріше за все десь басили та лише наділяємо додатковими привабливими рисами.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “ТОП 5 планшетів на які варто звернути увагу при купівлі

Роботи не зможуть вирватися за межі наших унормованих практик. Ми вже знаємо, що таке хороший дизайн, наші очі, наші руки, наші мізки звикли до нього, цей дизайн закріплений в нашій пам‘яті. Ми відрізняємо хороший інтерфейс усюди, а багато з нас мають з ним справу майже кожну хвилину з перервами на сон. Ми знаємо, чого очікувати від комп‘ютерних та мобільних сервісів, багато з них за останні роки сильно спростили наше життя.

Роботи стануть продовженням цього світу, а часто – всього лиш розумним доповненням до нього. Подивіться на Ваші айфони – це роботи першого покоління. Вони розумні як роботи, котрих ми собі уявляємо, хоча багато чого не вміють. Але дайте айфону руки і він донесе Вас додому після яскравої вечірки. Працюючи над Romo, ми відштовхувались саме від цієї ідеї.

Розважальний формат та простота робота визначались виключно нашими фінансовими можливостями, більш складні функціональність вимагала інвестицій іншого рівня. З іншої сторони реальність – це все те, за що ми можемо платити зараз. Колективні інвестиції на Kickstarter довели, що подібний робот необхідний. А ось, чи потрібні сьогодні більш складні роботи та чи готові ми за них платити – велике запитання».

KUBI. ІНТЕГРАЦІЯ В БУДЕННІСТЬ

Країна Рік народження Вартість
США 2012 $ 289

Kubi – ще один стартап покоління смартфонів. Його, на відміну від вітряного Romo, одразу вподобали майже всі. Wall Street Journal хвалить його «за рідке поєднання тенденцій дизайну та переконливої концепції». Techcrunch висловлюється сильніше: «Якби Apple думала у цьому напрямку, то в першу чергу випустила б щось подібне. Здається, Джобс би вподобав цю штуку».

Розробники компанії Revolve Robotics не приховують, що надихнув їх Джобс. Вони називають Kubi не роботом, а механічним додатком до планшетів, а у якості моделі для демонстрації використовують айпад, хоч і для планшетів на Android він є також придатним.

Kubi – шия з японської – роботизована настільна підставка для планшета, котра під час відео конференції за командою віддаленого користувача може повертатись та нахилятись, забезпечуючи необхідний огляд. Прилад втримує планшет з діагоналлю екрану від 7,9 до 10,6 дюйма та може повертатись наліво та направо на 300 градусів, а також нахилятись донизу та вгору на 90 градусів. Усе практично: Ви сидите з колегами за круглим столом, організована телеконференція, а Ваш співбесідник на іншому «кінці Інтернету» віддалено обирає, до кого звернутися, повертаючи механічну шию в необхідному напрямку. З липня платформу обіцяють випустити в продажу за цілком розумною ціною $ 289.

Ринок телеприсутності для робототехнічних стартапів сьогодні є чи не найбільш живим та перспективним. Тут є де розгулятись: подібні системи необхідні як серед приватних користувачів (для віддаленого контролю), так і в корпоративній сфері (для конференцій). Тут низький  технічних поріг виходу на ринок. Головний конструктивний елемент – компактні відеокамери, якість котрих завдяки буму мобільних пристроїв росте швидше ніж компанії встигають оновлювати свої ґаджети.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “ВЛАСНИЙ ДОСВІД: Як розвели на фотоапарат покупці зі “Сландо”

Нарешті саме тут великий простір для експериментів з «інтеграційною моделлю» – так називає цей підхід у сфері робототехніки колишній головний редактор Wired та засновник  3DRobotics Кріс Андерсон. Romotive посадила афон на іграшкові колеса. Компанія Double Robotics придумала, що айпеди роз‘їжджатимуть офісом на сігвеях. Revolve Robotics вирішила, що коліс достатньо та вирішили приробити до планшета шию. У цій моделі роботи є не автономними апаратами, а конструктивними доповненнями до  інших пристроїв на предметів.

Роботизовані додатки до смартфонів та планшетів – перший етап. Далі буде цікавіше: роботи-додатки до автомобілів, інвалідних колясок, телевізорів, холодильників, стільців, шаф-купе та барних стійок. Хочете знайти нішу на ринку – думайте, як адаптувати робота до буденних речей.

ORIGAMI. ЗУПИНКА НА МЕЖІ РЕАЛЬНОГО

Країна Рік народження Ціна
США 2012 $ 850

Роберт Делі, голова компанії 4moms, в декількох інтерв‘ю розповідає, що після перегляду однієї з серій мультфільму «Robot Chicken» вирішив створити стартап, який випускатиме роботизовано дитячі коляски. Так герой купує у професора люльку для свого сина, котра вміє адаптуватися під настрій дитини, перетворюючись то у супермена, то у піратський корабель, то в сувору няньку. Делі, батьку трьох дітей та авіаційному інженеру за спеціальністю, образ коляски-трансформера сподобався: «Це той випадок, коли фантастика, до того ж представлена у вигляді іграшкової анімації, мені здалася цілком логічною. Я спіймав себе на думці, що не бачу в цьому нічого неможливого, що так і має бути. У голові одразу почали роїтись думки, але не іншого характеру, а чисто технічного – як таку штуку влаштувати в реальності».

Трансформ ери Origami, котрі 4moms продає за  $ 800-1 000, звісно, не перетворюються на суперменів та загалом поки що мало відрізняються від візочків хай-тек, широко представлених на ринку. Те що вийшло, Делі називає версією 1.0, але запевняє, що в його голові вже склався образ десятої моделі. І ось вже вона, років так через 5, точно змінить наші уявлення про те, якими мають бути дитячі візочки.

Зараз Origami складається и розкладається після натиснення кнопки. Сам механізм складання (головне ноу-хау 4 moms) за розміром можна співставити з батарейкою типу D. Він живиться від акумулятора, котрий в свою чергу отримує енергію від вбудованих в колеса генераторів. У сидінні сховано датчики – вони виявляють присутність дитини та не дозволяють Origami скластися разом з пасажиром. На одній ручці встановлено ЖК-дисплей. На ньому відображаються індикатор заряду акумулятора, візуалізація датчиків присутності дитини, температура повітря та інформація з одометру. До другої прикріплений кабель для зарядки будь-якого USB-приєднувального пристрою.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “Бойкот російських товарів. Чи може перемогти споживач?

У 4moms вже повірили інвестори: за два роки компанія в загальній складності додала 43 мільйони. І наразі перед стартапом стоїть завдання, спільне для такого року об‘єктів, –  показати щось, що виходить за рамки звичного. Опитування фондів, проведене компанією Hizook, показало, що вони досить обережно інвестують в робототехнічні стартами. І справа не лише в тому, що їх поки важко монетизувати (хоча у 4moms з цим все гаразд: минулого року компанія продала візочків та інших товарів на 20 мільйонів). Головну проблему більшість опитаних вбачають у розмитому горизонті технологічного планування. Ти винайшов механізм миттєвого складання складної конструкції і на цей механізм є попит. Що далі? На якому етапі придумана тобою модель почне змивати межу реальності та фантастики?

Сьогодні він складається натисканням однієї кнопки, завтра навчиться самостійно реагувати на погодні умови, закривати дитину від сонця та дощу, заколисувати його, реагуючи на рухи, та вмикати локальне кондиціонування. Чи означає це втрату контролю? Ні. Іншою важливою інновацією тепер мають стати технології, що забезпечують максимальну безпеку пасажира. Все інше ми вже вміємо».

MOMENTUM MACHINES. З ВЕЛИКОГО СВІТУ – В МАЛЕНЬКИЙ

Країна Дата народження Ціна
США 2012 Немає в продажу

Проект компанії Momentum Machines ще декілька місяців тому міг залишитися поза цим списком. Це сервісний, монструозний на вигляд робот, котрий у режимі конвеєра штампує гамбургери – необхідно всього лиш забезпечити його м‘ясом, зеленю, овочами та булкою. «Він  нарізає овочі типу помідорів та швидко кладе їх в бургер – шматочок не встигає обвітритися. Наступна версія нашого продукту дозволить клієнту обирати консистенцію фаршу – машина на замовлення виготовить його з 2\3 свинини на 1\3 яловичини. Усі соки будуть в котлеті – такого ніколи не було в жодному ресторані швидкого обслуговування», – пишаються засновники Momentum Machines на своєму сайті.

У їх планах – революція на ринці фастфуду та відкриття першої в світі повністю роботизованої ресторанної мережі. Економіка проекту зрозуміла не до кінця, але чому б не спробувати? Презентація виглядає переконливо: виробнича спроможність машини – 360 бургерів у годину, при цьому вона займає площу всього 7,3 кв.м.

У квітні засновники стартапу проговорилися, що за ресторанами слідуватимуть фургони з вуличною їжею, потім – торгові автомати, самостійно виготовляючи бургери посеред вулиці, а далі (це ї є головною мрією) – домашні бургмейкери. Справа за невеликим: зробити такий самий конвеєр, тільки розміром з велику мікрохвильову пічку. У різні відділи кладуться інгредієнти, на виході отримуєте готову страву.

Мрії Momentum Machines навряд чи збудуться скоро. Але ідея точно не є безперспективною, впевнені аналітики ABI Research. По-перше, ринок персональних роботів слідуватиме за ринком роботів сервісних та промислових, а не навпаки.

Бізнес більше та активніше інвестує в робототехніку ніж привітні домогосподарства. Для багатьох компаній це питання є актуальним, для домогосподарств – звичайно лише цікавий побутовий експеримент. Уже за мірою насичення ринку сервісною та промисловою робототехнікою розробники почнуть диференціювати та нащупувати масовий споживацький попит. Технології, що використовуються у торгівлі та виробництві, переміщатимуться до наших віталень, гаражів, кухонь.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “Силіконовий посуд – світовий тренд

По-друге, домашні кухонні роботи – ніша так само очевидна як і роботи-прибиральники та роботи телеприсутності. Кухня є традиційно найбільш насиченим приладами простором  квартир та будинків. Чому щось має змінитись у майбутньому? Як виглядатиме роботизовано кухня поки можна лише фантазувати. Але вже зрозуміло, що роботи-кухарі – погані чи хороші – стоятимуть в магазинах електроніки поряд зі скороварками, тостерами та міксерами.

SYNERGY SWAN. ШЛЯХ ДО УНІВЕРСАЛЬНОСТІ

Країна Рік народження Ціна
Росія 2013 15 000 рублів

У Synergy Swan хочеться вірити лише тому, що це єдиний персональний робот із Росії зі зрозумілими комерційними перспективами та доведеною до розуму бізнес-моделлю. Дмитро Грішин, засновник фонду Grishin Robotics, розповідає, що фактично всі проекти, котрі його команда бачила в Росії були або розробками в галузі комерційної та воєнної робототехніки (частіше зробленими на замовлення держави), або лише профільним програмним забезпеченням. Вирватися за межі цих історично передбачених ніш вдається лише одиницям. Олексій Князєв та його компанія RBot, що випускає Synergy Swan, мінімальну програму перевиконали: їх роботів не лише знають, але і реально використовують, чим не можуть похизуватися навіть частина західних аналогів.

Synergy Swan – черговий робот телеприсутності: мобільна навпіл сферична основа з маніпулятором, схожим на шию лебедя, на котрий кріпиться планшет або смартфон під керівництвом Android. Для людини це друга пара очей (веб-камера планшета), обличчя (екран), пара вух (мікрофони) та голос (динаміки). Робот переміщується туди, куди вкаже користувач віддалено, дивиться, куди оператор хоче, та показує, що попросять.

Таких вже багато, а буде ще більше. Але RBot на загальному фоні виділяється не лише своїм російським походженням. Synergy Swan вартує всього всього лиш $ 499 – ціна для ринку персональних роботів визначна. Психологічний поріг в $ 500, про який вже багато років говорять робототехніки світу, подолано. Князєв впевнений, що за таку ціну роботів купуватимуть не тисячами, а сотнями тисяч.

Якою ж є собівартість робота голова RBot не розповідає, але запевняє, що вона є рентабельною. Можна припустити, що новий проект дотується та підтримується на мінімальному ціновому рівні за рахунок успіху попередніх моделей RBot на корпоративному ринку. Ще одна розробка – робот телепристутності R.Bot-100 – успішно здається в оренду чи продається компаніям, котрі використовують її у своїх офісах продажу. Серед покупців – Сбербанк та МТС.

У Synergy Swan бізнес-модель буде все ж інакшою. Князєв розповідає, що в найближчих планах компанії – відкриття бібліотеки для посторонніх розробників та створення партнерств з компаніями, котрі розробляють ПО під Android, iOS та Windows Phone. Пріоритетні напрямки – розпізнавання облич, голосів та синтез мовлення. У результаті мають з‘явитись різноманітні функціональні додатки: розважальні, ігрові, ділові та інтелектуальні.

У RBot хочуть, аби функції робота складались мов пазли у залежності від потреб власника. А це вже претензія на щось більше ніж ринок роботів телеприсутності. Synergy Swan, як і інші  проекти з такою моделлю, акуратно рухається у напрямку універсальної пропозиції. Це буде світ, в котрому робот-пилосос за бажання зможе влаштувати Вам телеконференцію з друзями, а робот-аватар помиє підлогу.

AUTO MEE S. РОБИШ ІГРАШКИ – РОБИ РОБОТІВ

Країна Рік народження Ціна
Японія 2013 $ 17

Професор Університету Шеффілда Ноель Шаркі вже декілька років читає публічні лекції про робототехніку та кожного разу пропонує слухачам спільно вирішити непросту задачу – знайти роботів там, де на перший погляд їх немає. Ця цікава гра корисна для тих, кому здається, що роботи з‘являтимуться в цьому світі готовими та самодостатніми, а не стануть природним продовженням існуючих рішень. Професор впевнений, що робот є еволюційним продуктом. Просто якісь компанії в виду свого творчого та технічного потенціалу вже готові їх випускати, а якісь – ні.

Улюблений приклад Шаркі – японський виробник іграшок Takara Tomy. Професор впевнений, що розумні виробники іграшок вже давно зрозуміли, що без роботів надалі нічого не вийде, тому те, що вони роблять сьогодні часто стає прототипом майбутніх роботизованих  моделей. Навіть якщо виробники про це поки не підозрюють.

У Takara Tomy кейс є досить показовим: на початку року компанія показала Auto Mee S – зменшену до річних розмірів версію роботизованого пилососа, котрий замість підлоги може чистити екрани смартфонів чи планшетів. З однієї сторони – дешева іграшка (коштує лише $ 17), сувенір для дорослих. З іншої сторони – приклад природної еволюції старої ідеї, адже схожі іграшкові пилососи на колесах компанія випускає вже декілька років.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “Психологія супермаркетів: як нам впарюють продукти

Діаметр Auto Mee S складає всього лиш 7 см, а вся електроніка міні пилососа живиться від пальчикової батарейки. Ще є датчики знаходження, котрі дозволяють Auto Mee S рухатися у межах дисплею пристрою.  Середньо статичний смартфон маленький робот почистить на 4 хвилини, а планшет – за 8 хвилин.

Маленький та простий в своїй суті пристрій наштовхнув професора Шіркі на значні прогнози та висновки:

–        Роботи, котрі першими прийдуть у наші будинки та офіси, будуть досить простими, дешевими та маленькими. Людство ще не вирішило до кінця, чи готово воно передати роботам складні, хоч і рутинні, функції – технології для цього існують, але поки не готові економіка та ринок праці. Роботи ще тривалий час будуть жаданими в тих сферах, де їх користування не порушить сучасну економічну систему.

–        Роботи з‘являтимуться там, де їх найменше чекають. Психологія споживання показує, що людина звикає до необов‘язкового швидше ніж до нагальних. Немає ніякої проблеми у тому, аби самому протерти екран планшета чи смартфону, але як тільки нам запропонують інструмент автоматизації цієї операції, ми вважатимемо його незамінним.

–        Успішних роботів робитимуть ті, чия спеціалізація стосується зовсім не робототехніки. Робототехнічні стартапи вироблятимуть доступні коробочні технології та платформи. А концепції, ідеї роботів та їх втілення на основі цих технологій – вже справа компаній, що працюють у різних сферах, від виробництва іграшок та меблів до лікарень та автомобільних компаній. Роботи є не спеціалізацією, а продовженням основного бізнесу.

За метеріалами: “slon.ru”

Щиро Ваша, “Електронна книга скарг України”;)

reaction.ua@gmail.com:підписка

Опубліковано: "ЕКСУ"

"Електронна книга скарг України" - сайт кожного українця. Це віртуальний місток між людьми, у яких є проблеми, і журналістами, які шукають таких людей!

Читайте також

У нас дуже гарна розсилка. ПОДИВИТИСЯ ПРИКЛАД
Ми з Вами вже 50 секунд.
Давайте продовжимо?
Підпишіться, щоб отримувати якісну аналітику та цікаві статті 
Підписатися!
Ні. дякую!
"Електронна книга скарг в Білій Церкві"Електронна книга скарг Закарпаття" (готується до запуску)
Ми в інших містах