Фото: postironic.org

Коли бізнес маніпулює наукою: досвід тютюнових компаній

Як табачні компанії вливають гроші в експертів, що будуть брехати, аби тільки інвестори не втрачали грошей.

Десять років тому, у вересні 2006, рішення суду округу Колумбія США заборонило тютюновим компаніям брехати американцям. Якщо точніше, заборонило їм робити заяви про те, що сигарети зі зниженим вмістом смол є більш безпечними для курця, ніж звичайні. Виробники тютюну не тільки проігнорували рішення судді, але і продовжують вливати кошти в дослідження, покликані спростувати точку зору, в якій сучасна медицина не сумнівається. Про те, як саме це відбувається і чого в цій галузі за роки домоглася тютюнова індустрія, розповідає Atlantic.

Виробники тютюну, власне, стали першопрохідцями жанру – вони перші почали наймати експертів і вчених, чия робота полягала в тому, щоб сперечатися з думкою, що суперечить їхньому бізнесу. Як пише Atlantic, це почалося в середині ХХ століття. Тоді в Америці курили дві третини чоловіків і третина жінок, проте публікації Reader’s Digest в 1952 році і Time в 1953-му, звернули увагу на прямий зв’язок куріння з розвитком раку легенів, налякали цим американців і змусили тютюнові компанії діяти.

Якщо вірити документам процесу 2006 року 14 грудня 1953 року керівники шести найбільших тютюнових компаній зібралися в знаменитому нью-йоркському готелі Plaza, щоб обговорити план по боротьбі з новою інформацією про тютюн. Результатом стала єдина стратегія, яка передбачала маніпулювання наукою і спотворення громадської думки про шкоду куріння. Індустрія виступила з повідомленням, що сформує спеціальну комісію для вивчення питання. Тютюнові компанії продовжували наполягати, що правдоподібних доказів зв’язку сигарет і раку не існує, і найняли незалежних вчених, щоб це продемонструвати. Одночасно виробники оголосили, що вдосконалять свою продукцію, щоб зробити її безпечнішою.

Розраховуючи перешкодити споживачам кинути курити, компанії вивели на ринок марки з більш низьким вмістом смол. Протягом декількох років цей продукт став хітом: Marlboro Lights, що дебютували в 1971 році, перетворилися в найбільш продавані сигарети в США. Однак «легкість» приховувала обман: власні дослідження виробників показали, що курець, який звик отримувати певну кількість нікотину в день, буде отримувати його навіть з легких сигарет – просто для цього він буде курити більше і робити більш глибокі затяжки.

Індустрії навіть вдалося обхитрити контролюючі органи. Коли в 1967 році Федеральна торгова комісія США почала тестувати сигарети за допомогою спеціальних курильних машин, які заміряли кількість смоли, що вдихається, виробники почали випускати сигаретний папір з мікро перфорацією. Вона дозволяла шкідливим речовинам активніше випаровуватися, в результаті чого їхня концентрація, зафіксована апаратом, знижувалася; при цьому курець, зрозуміло, з успіхом вдихав все, що вивітрювалося з сигарети під час куріння. Згідно зі свідченнями колишнього (1977-1984) директора з досліджень Philip Morris Вільяма Ферона, крім цих крихітних дірочок в папері, різниці між Marlboro Red і Marlboro Light майже не було.

Шокує, але наукове співтовариство розпізнало обман лише через багато років. Тільки в 1996 році дослідження Американського онкологічного товариства виявило, що смертність від раку легенів серед курців насправді не впала, а виросла за 20 років після появи легких сигарет. Експерти вважають, що в цьому винні нижча температура горіння смол і зміни в звичках споживачів, пише Atlantic: щоб отримати свій нікотин з легких сигарет, курці глибше затягуються, а це дозволяє канцерогенам проникнути глибше в легені.

Паралельно Philip Morris наймала вчених з консалтингових компаній Gradient Corp. і Ramboll Environ, щоб ті виступали в судах на захист виробника і доводили, що сигарети зі зниженим вмістом смол безпечніше звичайних. Одним з таких вчених був Пітер Велберг, людина з вражаючою біографією, більше 20 років пропрацював в Школі громадської охорони здоров’я Гарвардського університету, в минулому консультант Агентства з охорони навколишнього середовища США і Міністерства юстиції.

Дослідження, за допомогою якого Велберг в суді підтверджував порівняльну нешкідливість легких сигарет, показувало, що у курців, які перейшли з Marlboro Reds на Marlboro Lights, рівень нікотину в сечі впав. Це чудовий результат, але Велберг забув згадати, що в контрольній групі курців (у тих, хто продовжував палити Marlboro Reds) рівень нікотину також знизився (можливо, через те, що в умовах лабораторії люди міняли манеру паління). Значить, легкі сигарети були нічим не краще нелегких.

По суті, дослідження мало підтвердити позицію установ охорони здоров’я – що сигарети «лайт» так само шкідливі, як стандартні, – але Велберг використовував його, щоб захищати протилежну тезу. Крім того, журнал, що надрукував дослідження, «Regulatory Toxicology and Pharmacology», називають «постачальником лженауки», який публікує роботи, спонсоровані хімічною промисловістю.

Чи треба говорити, що виступи таких експертів суперечили тому, на чому наполягало більшість вчених, – що легкі сигарети ніяк не зменшують ризик розвитку раку легенів? Навіть всередині самої Philip Morris з цього приводу були розбіжності: Atlantic згадує іншого експерта, найнятого компанією, який в своєму звіті зазначав, що заяви Велберга «не спираються на всю базу доказів і в цілому залишаються необґрунтованими». Ще один консультант, який працював на British-American Tobacco, писав своєму наймачеві: «На мій погляд, це досить безглузда публікація, частково тому, що вона абсолютно незбалансована, дикі твердження в ній не підкріплюються доказами».

Незважаючи на судові рішення, тютюнові компанії все одно підтримують тезу «легкі сигарети – менше шкоди». Після того як в 2010 році регулятори заборонили використовувати слово «легкі», це робиться за допомогою «легких» кольорів упаковки, але життя самої ідеї триває. Marlboro Lights перетворилися в Marlboro Gold; Ultra Lights тепер називаються Silver, але одне за іншим дослідження показують, що споживачі все одно сприймають сигарети з меншим вмістом смол як щось більш безпечне для здоров’я. Тактика тютюнової індустрії породила жахливі наслідки: американський Центр з контролю і запобігання захворювань що пов’язані з курінням (в тому числі пасивним) 480 тисяч смертей щорічно. За офіційною статистикою в Україні щороку від хвороб пов’язаних з курінням помирає також не мало – 120 тисяч чоловік.

Це означає, що експерти, які працюють на тютюнових гігантів, які сперечаються з наукою в судах, журналах та інших медіа, роблять це не без успіху. Згідно з Philip Morris, з 149 позовів курців, що все ж таки дійшли до суду з 1999 року, компанія виграла 77 – трохи більше половини.

Опубліковано: "ЕКСУ"

"Електронна книга скарг України" - сайт кожного українця. Це віртуальний місток між людьми, у яких є проблеми, і журналістами, які шукають таких людей!

Читайте також

У нас дуже гарна розсилка. ПОДИВИТИСЯ ПРИКЛАД
Ми з Вами вже 50 секунд.
Давайте продовжимо?
Підпишіться, щоб отримувати якісну аналітику та цікаві статті 
Підписатися!
Ні. дякую!
"Електронна книга скарг в Білій Церкві"Електронна книга скарг Закарпаття" (готується до запуску)
Ми в інших містах