Олександр Ланецький: 12 тез за Ryanair

У березні, після оголошення про початок польотів Ryanair у столичний аеропорт Бориспіль, я публічно засумнівався в успішності цього рішення. Одразу, коли стало ясно, що жоден столичний аеропорт насправді не...

У березні, після оголошення про початок польотів Ryanair у столичний аеропорт Бориспіль, я публічно засумнівався в успішності цього рішення.

Олександр Ланецький
Директор консалтингової компанії Friendly Avia Support

Одразу, коли стало ясно, що жоден столичний аеропорт насправді не готовий приймати у себе лоукостера на його умовах.

Я виступив з альтернативною пропозицією перенаправити його рейси в найближчі до Києва аеропорти, що простоюють: Житомир-Смілянка, Житомир-Озерне або Біла Церква.

У дискусії, що виникла, багато експертів підтримали ідею і зійшлися на думці, що за 7-8 місяців (термін, який залишався до заявленого відкриття рейсів з Києва) один із запропонованих аеропортів при належному фінансуванні цілком можна підготувати до обслуговування Ryanair.

Крім фінансування, потрібна політична воля і злагоджена робота всіх чиновників на благо цього проекту. Але з самого початку у нього виник один могутній опонент – міністр інфраструктури Володимир Омелян категорично наполягає на обслуговуванні Ryanair у Борисполі. Незважаючи на те, що зараз аеропорт не може задовольнити фінансові та технічні умови лоукостера.

І якщо Бориспіль все ж надасть ірландцям особливі ціни (приблизно в 4,5 разів менше, ніж зараз платять інші авіаперевізники), то тут же отримає від них скарги в українські та європейські антимонопольні служби і суди.

Зниження ж зборів на 75% для всіх рейсів всіх авіакомпаній одразу переведе аеропорт Бориспіль з розряду високоприбуткових держпідприємств у планово збиткові. І жодні переведення рейсів в законсервований термінал F цієї проблеми не вирішать.

По-перше, тому що не зніме претензії інших авіакомпаній. По-друге, це лише ще більше збільшить можливі збитки аеропорту, адже оперування в терміналі F буде однозначно збиткове без 15-20 пар рейсів на день, навіть при нормальних розцінках на обслуговування. Для лоукостера це ще разів у 2-3 більше. А Ryanair поки говорить про 1-3 рейси на день.

У суперечках минула вже половина строку, відведеного лоукостером для підготовки до польотів. І поки сторони нікуди не просунулися. Міністр публічно звинувачує національного перевізника, МАУ, в монополізмі і небажанні здавати позиції.

Авіакомпанія відповіла обвинуваченням міністра в лобіюванні комерційних інтересів ірландської авіакомпанії. Борці з корупцією розкопали секретний меморандум, підписаний комерційним директором Ryanair Девідом О’Брайном і міністром Омеляном, за яким Володимир Володимирович нібито зобов’язується надати лоукостеру наднизькі ціни в аеропорту Бориспіль. І нібито ці зобов’язання і не дають міністру розглядати інші варіанти, а також мотивують авіакомпанію не йти на жодні компроміси зі столичним аеропортом.

У цій безвихідній ситуації я ще раз хочу нагадати про варіант перенаправлення Ryanair з Борисполя в Білу Церкву або Житомир.

У мене за це 12 аргументів:

1. Саме так Ryanair заходив майже в усі країни Східної Європи. Так, навесні 2004 року лоукостер почав виконувати польоти в польські аеропорти: Краків, Познань, Вроцлав, через рік у Гданськ, Щецін, Жешув, Лодзь і Бидгощ. І лише в 2012 році авіакомпанія відкрила рейси в Варшавський аеропорт Модлін (а не центральний імені Шопена – базу LOT). Те ж саме було в Румунії, Литві та навіть Каталонії, де Ryanair почав польоти спочатку в Реус і Жірону, і значно пізніше зайшов до центрального – Барселона/Ель Прат.
Винятки на кшталт Риги або Будапешта лише підтверджують – почавши з центрального аеропорту країни, лоукостер назавжди втрачає будь-який інтерес до провінційних міст – їхні мешканці і так доїдуть до рейсу.

2. Місто отримає відразу до 1000 високооплачуваних робочих місць, з перспективою росту 200-300 місць щорічно. Зараз середня заробітна плата в авіаційній сфері є найвищою в Україні – понад 28 тисяч гривень на місяць. Плюс, за даними дослідження ICAO (Міжнародна організація цивільної авіації), 1 робоче місце в аеропорту створює 6 додаткових робочих місць в регіоні.

3. Місто отримає в’їзного іноземного туриста (нехай, припустимо, тільки 1% пасажирів затримається в місті на добу – це понад 1500 в рік).

4. Економіка регіону отримає сильний позитивний поштовх. За даними того ж дослідження ICAO, $1 в обороті авіаційної галузі створює додатково $3,45 у ВВП регіону.

5. Україна отримає ще один великий живий аеропорт – вже через 3-4 роки там буде мільйон пасажирів. Згаданий мною Модлін за 3 роки з колишньої бази ВПС з нульовим пасажиропотоком виріс до 1,7 млн пасажирів минулого року. Литовський Каунас з 24 тисяч пасажирів на рік виріс за 6 років до 890 тисяч.

6. Українські пасажири отримують реальну можливість вибирати і літати Ryanair з далекого аеропорту або іншими перевізниками зі звичних Борисполя і Києва (Жуляни).

7. Ryanair отримує всі комерційні та технічні умови, які просить. Крім того, уряд цілком може передати авіакомпанії без конкурсу землю в оренду, як просять ірландці під ангар, готель – нехай інвестують і створюють робочі місця для українських фахівців.

8. Україна не порушить антимонопольне законодавство, як власне, так і європейське. Про що просять діючі на ринку авіакомпанії (у мене є заяви Lufthansa, Austrian airlines і AirBaltic), що підтримують лібералізацію, але не протекцію одного конкурента. І за них у разі чого є кому поклопотатися. Аж до пані Федерального Канцлера.

9. Це збереже ймовірність виходу в майбутньому Ryanair і в інші українські провінційні аеропорти. В іншому разі, всі, що ближче 250-300 км від Борисполя, стануть йому автоматично не цікаві – пасажири звідти і так доїдуть до нього.

10. Бориспіль продовжує рости і розвиватися, як регіональний хаб. І зберігає високу прибутковість – $50 млн у минулому році. Одне з найбільш прибуткових держпідприємств країни.

11. У той же час продовжує успішно розвиватися модель транзитного хабу в аеропорту. Транзитні пасажири вже зараз становлять третину потоку аеропорту. На рейсах національного перевізника їх вже більше половини, і вони допомагають зберегти безліч напрямків, які без транзитних пасажирів були б збитковими і просто не цікаві ніяким авіаперевізникам. Транзит збільшує транспортну доступність Києва.

Бориспіль – хаб, який вже відбувся, у якого розліт на рівні найближчих конкурентів – Варшави/Шопена, Риги або Праги. І це, незважаючи на війну і блокади польотів над Росією, Донбасом і Кримом.

12. Міністр В.Омелян стає героєм, який привів сюди Ryanair.

А тепер поясніть, кому погано буде і чому? Ryanair проти? Так йому треба пробувати нове місце, а не зігнувшись питати: “Нам так незручно і соромно, але, може, ми вас у “діру” засунемо?”

Що ж, відповім: “Так слона не продаси…”

Простий консультант у лютому минулого року, за 5 хвилин дискусії в рамках Вільнюської авіаційної конференції зумів пояснити Девіду О’Брайну, що лоукостер з ЄС юридично може безперешкодно літати з більшості країн в Україну. Хоча до цього п’ять міністрів безуспішно це пробували.

Джерело

Опубліковано: "ЕКСУ"

"Електронна книга скарг України" - сайт кожного українця. Це віртуальний місток між людьми, у яких є проблеми, і журналістами, які шукають таких людей!

Читайте також

У нас дуже гарна розсилка. ПОДИВИТИСЯ ПРИКЛАД
Ми з Вами вже 50 секунд.
Давайте продовжимо?
Підпишіться, щоб отримувати якісну аналітику та цікаві статті 
Підписатися!
Ні. дякую!
"Електронна книга скарг в Білій Церкві"Електронна книга скарг Закарпаття" (готується до запуску)
Ми в інших містах