Photo: www.theguardian.com

Чи потрібен розумний споживач Україні?

Якщо ж законодавчий орган не дбає про споживача – це найкращий показник того, що уся голова парламенту повернута більше не в бік не захисту покупців, а захисту власного бізнесу. Адже саме споживча тематика – це те, що оточує кожного українця щодня і це те, що потребує негайного втручання для їхнього захисту в майбутньому і в цілому.

Кмітливий споживач – горе для продавців. Кому ж потрібні люди, що знають, як захистити свої права, які, не дай Боже, знають, як змусити видати на період ремонту такий самий гаджет, який ремонтують, як користуватися усіма принадами гарантійних сервісів… Звичайно, такий споживач, якщо і потрібен – то тільки самому собі.

Щодня українського споживача намагаються обманути в інтернет-магазинах, щодня йому не хочуть повертати гроші за бракований товар. Здається, ця сфера перетворилася на щось непідконтрольне Законам. Перетворилася на місце де виживає сильніший, і правий стає не завжди той, чиї права порушені.

Варто заглянути на сайт Верховної ради і спробувати пошукати ключові слова в зареєстрованих законопроектах за останні два місяці, щоб зрозуміти, як часто та з яких причин депутати згадують про українців.

«Споживач», «Права споживача» – це ключові слова, за якими ми вирішили провести ревізію депутатських законопроектів. І помітили, що депутати дуже рідко, коли згадають про українців в такому контектсі. А відсутність будь-яких згадок про споживача, наштовхує на думку, що депутатам байдуже до споживачів в цілому.

За три місяці (березень – травень) лишень три згадки про споживача:

Враховуючи особистості тих, хто ж подавав цей законопроект, я маю наувазі скандального депутата Ківалова та не менш скандального Развадовського, то будь-який проект закону, який виходить з-під їхніх рук – викликає сумнів. В том плані, що він міг бути представленим не на всі 100% для того, щоб захистити споживача, а в першу черху захистити власні інтереси. Хоча описані мета і завдання в ньому – насправді не погані: “Метою законопроекту є забезпечення дотримання державою гарантованого кожному права на достатній рівень життя.” І б’є в саме сердце кожного, хто вже завтра отримає нові платіжки за комуналку. Але ж, знову ж таки, наголошу, що чекати від цих депутатів чистосердечної доброти по відношенню до споживача – щось мені в це не віриться.

Щодо другої згадки, із висновку до цього законопроекту експертною комісією стане відомо, що ініціатори законопроекту “продублювали вже зареєстрований законопроект”. Тобто, нічого нового для споживача не вигадали.

І так само, подивитися лишень на те, що пропонується депутатами – нічого особливо-нового. Забезпечити споживачів достовірною інформацією про склад продуктів, який вони хочуть придбати. Нагадаю, що в ЗУ «Про права споживача» чітко сказано, що введення в оману споживача – це є порушенням Закону. А тому додатково зобов’язувати виробників зазначати правдиву інформацію про склад – це знову їм нагадувати про те, що і так існує.

Ось і все. За три місяці це уся депутатська діяльність у сфері прав споживача, яку можна побачити.

А де, реальна дія? Ось, до прикладу, нещодавно один із депутатів намагався дозволити на рівні Закону знімати нам, споживачам, у торговельних мережах відео. Це б поставило крапку у вічному спірному питанні –  можна чи зась знімати в ТЦ? І не сподівайтеся, законопроект так і не став Законом.

Звичайно, такий Закон не вигідний для великих мереж, які користуються цією юридичною шпариною: коли зручно – стверджувати, що територія торговельного центру – приватна власність, а тому знімати – заборонено! Хоча інший Закон регламентує, що в публічному місці – зйомки дозволені. Ось і виходить зручна юридична суперечність, але вигідна лишень ТЦ, а не споживачам.

Де, наприклад, підняття штрафів за невиконання гарантійних зобов’язань продавцями?

Стаття 42 Конституції України дуже приємно промовляє: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів», а насправді Держава, чомусь, підзабула про свої обов’язки в цій галузі. А споживач, тим часом, потерпає стикаючись один на один із недобросовісними продавцями.

Тим часом в Європі створюють Європейські мережі споживчих центрів. Мережа фінансується Європейською комісією з однієї сторони та урядами держав-учасниць з іншої. Вона допомагає на усіх етапах придбання товару – якщо споживачу потрібна консультація, будь ласка, безкоштовну отримаєте. Потрібен юридичний супровід – будь ласка, і такий знайдеться. Що головне – ця організація не інтегрована в державу. Вона, виходить, не має дотику до бізнес-груп, що закралися під парламентський купол і використовують Закони для лоббі свого бізнесу і Законів для нього, а не для споживача.

І щодо тих, хто мав би захищати.

Нещодавно проголосили створення нового «Центру захисту прав споживачів», спробував його знайти – мені не вдалося.

Перше ж, що видає пошукова система – це Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів. Спробував завітати на сайт до них, а там – ремонтні роботи. Ні тобі дотелефонуватися, ні тобі зв’язку із кимось, хто мав би захищати… і вже після, заглибившись в Закони, я зрозумів, що Україна отримала нову службу під назвою: “Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживача“, замість колишньої із захисту прав споживача.

Невже було важко зробити банальну переадресацію із сайта екс-служби із захисту прав споживача на цю, нову службу? Невже інформувати свого громадянина не частина роботи цих відомств?

І на секундочку, “Керівництво та управління у сфері захисту прав споживачів” отримало 5 млн. 200 тисяч гривень на цей рік. З яких понад 3.5 млн гривень – це оплата праці. Якої тоді праці, хочеться запитати?

krah

Якщо ж законодавчий орган не дбає про споживача – це найкращий показник того, що уся голова парламенту повернута більше не в бік захисту покупців, а захисту власного бізнесу. Адже саме споживча тематика – це те, що оточує кожного українця щодня.

Якщо ж законодавчий орган не дбає про споживача – це найкращий показник того, що уся голова парламенту повернута більше не в бік захисту покупців, а захисту власного бізнесу. Адже саме споживча тематика – це те, що оточує кожного українця щодня і це те, що потребує негайного втручання для їхнього захисту в майбутньому і в цілому. Не тільки в законодавчу площину – це зрозуміло, що потрібно посилити відповідальність за нахабство продавців, але й звичайне інформування про права споживача, які прописані в Законі – вкрай необхідна дія.

Читайте також

У нас дуже гарна розсилка. ПОДИВИТИСЯ ПРИКЛАД
Ми з Вами вже 50 секунд.
Давайте продовжимо?
Підпишіться, щоб отримувати якісну аналітику та цікаві статті 
Підписатися!
Ні. дякую!
"Електронна книга скарг в Білій Церкві"Електронна книга скарг Закарпаття" (готується до запуску)
Ми в інших містах